Звіт

про стан виховної роботи

у 2018-2019 навчальному році

Виконуючи завдання і реалізуючи основні принципи виховної роботи, педагогічний колектив школи орієнтується на нормативно-правову базу з питань виховної роботи, а саме Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Концепцію виховання дітей та молоді», «Концепцію громадянського виховання», «Національну доктрину розвитку освіти», «Конвенцію про права дитини», «Декларацію прав дитини», «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та нормативно-правові акти, документи Міністерства освіти і науки України, обласного управління освіти, органів місцевого самоврядування, методичні рекомендації з організації виховної роботи у 2018-2019 н.р.

Для їх реалізації у школі був розроблений план з національно-патріотичного виховання, виховної роботи навчального закладу та плани виховної роботи класних керівників. Ці плани охоплюють всі напрямки виховання: патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне, превентивне та включають в себе календарні, традиційні шкільні свята, заходи, конкурси, загальноміські заходи.

В основу планування виховної роботи покладено творчий розвиток особистості, шанобливе ставлення до національно-культурних традицій, оволодіння народною мораллю, етикою, культурою, правами і обов’язками громадянина України.

Виховна робота педагогічного колективу була підпорядкована проблемі школи, над якою наполегливо працює педагогічний та учнівський колективи «Формування громадянина з демократичним світоглядом шляхом впровадження новітніх технологій для розвитку творчої особистості».  

Виховна діяльність в школі, як цілісна система складається із діяльності дорослих (адміністративно-педагогічна функція, рада школи, батьківський комітет, МО класних керівників) та із діяльності учнів.

Згідно річного плану школи та наказів Управління  освіти Ніжинської міської ради  у 2018-2019 н.р.  було організовано та проведено предметні  тижні, декади  та місячники.

Робота у школі проводилась за основними орієнтирами виховання.    Першочергова увага приділялася  формуванню ціннісного ставлення до суспільства і держави, що відбувалося через тематичні виховні заходи.

       На початку навчального року  на засіданні МО класних керівників розглядалися  методичні рекомендації МОН України щодо національно-патріотичного виховання. Щотижня заняття у школі розпочинаються з виконання Державного Гімну України.  Згідно річного плану роботи школи у вересні були проведені виховні заходи до Дня визволення Ніжина від нацистських окупантів. До Міжнародного Дня Миру школярі  долучилися до загальноміської акції «Разом заради миру: повага, безпека і гідність для всіх!», яка проходила на базі опорної школи з військово-патріотичного виховання – Ніжинської гімназії № 3. Діти брали участь у різних фан-зонах: «Малюнок на асфальті (карта України)», «Долонька «Я за мир», «Стіна думок «Бути патріотом…», «Виставка плакатів», «Флеш-моб «Молитва дітей». З нагоди Дня захисника України та з метою вшанування всіх українських воїнів, у школі пройшло свято «У всі часи, у всі віки славу Україні приносять козаки». Були проведені години спілкування до Дня вшанування пам’яті жертв Бабиного Яру та голодомору «Прости нас, пам’яте, прости» (Малюга В.В.). У ході Тижня патріотичного виховання  проведено ряд заходів, серед яких найкращими були: години спілкування «Герої – мої земляки» (Сурмачевська Н.В.), «Зростаємо патріотами» (Сілівоненко К.О.), «Єдність долі моєї родини з долею всієї країни» (Бояринова В.О.), свято «Ми роду козацького діти» (Сурмачевська Н.В., Штолін М.В.), «Ми роду козацького діти, землі української цвіт» (Пінчук Н.О.), Брейн-ринг «Козацькими стежками» (Гах Д.С.).  Відзначаючи 75-ї річницю вигнання нацистських окупантів з України, було представлено  тематичну виставку малюнків «Барвиста мирна осінь України» (Стрілець А.М., Пінчук Н.О., Бояринова В.О.),  проведено   урок патріотизму «Доземний уклін за мужність і відвагу всім, хто пройшов дорогами війни» (Марусечко І.П.) та представлено  мультимедійну презентацію  «Колиска партизанської слави» (Гах Д.С.) ,  організовано екскурсію містом «Реалії, що ожили. Дізнаємось про героїв-земляків, нехай їх подвиг буде в нашій пам’яті» (Сурмачевська Н.В., Сілівоненко К.О.).

            До Дня Гідності та свободи проведено загальношкільну лінійку  «Подвиг, що непідвладний часу»  та організовано виставку  малюнків «Ми – діти України». Проведено виховний захід «Крим – це Україна. Анексований півострів між минулим і майбутнім» (Сілівонеко К.О.)  та перегляд документального фільму «Крим. Курорт строгого режиму»                       (Сурмачевська Н.В.) з нагоди Міжнародного дня мігранта.  Вшановуючи пам'ять героїв-чорнобильців у класах пройшла єдина година спілкування «Вони свідомо йшли на смерть», а у вестибюлі школи  виставка фотоматеріалів «Героям Чорнобиля присвячується…». Заходи, які були проведені до Дня Соборності, пройшли під знаком єднання українського народу та під загальним гаслом «Нехай не розмежованою залишиться навіки». Лінійка-реквієм  до Дня вшанування Небесної сотні «Є пам'ять, якій не буде кінця», долучилися до акції «Янголи пам'яті». Вшанували пам’ять захисників Донецького аеропорту та воїнів, що полягли у афганській війні.

           У школі діє волонтерський загін «Сердюки», члени якого беруть активну участь у всіх національно-патріотичних заходах, надають шефську допомогу дітям позбавленим батьківського піклування. Узяли участь у  І (міському) етапі  Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри Сокіл «Джура».

Протягом року молодші школярі із своїми класними керівниками здійснювали піші екскурсії містом. Разом із науковим співробітником Ніжинського краєзнавчого музею імені І. Спаського побували біля пам’ятника Я. П. Батюка, відвідали перший у світі пам’ятник М.В. Гоголю, Марії Заньковецькій, Богдану Хмельницькому. Відвідали Поштову станцію.  Старші побували у столиці нашої держави, відвідали Національний  музей історії  України, парк  Перемоги.

У закладі працюють гуртки військово-патріотичного спрямування «Джура» та «Влучний стрілок».

Формування ціннісного ставлення до себе, культури здоров’я  відбувалося через пропагування здорового способу життя, застосування здоров’язберігаючих технологій, через проведення бесід з техніки безпеки з метою профілактики дитячого травматизму, проведення тематичних виховних годин. Протягом року, у вересні та травні, пройшли Місячники безпеки дорожнього руху, у ході яких всі учасники навчально-виховного процесу повторили правила дорожнього руху  та закріпили отримані навички під час практичних занять. У класних кімнатах та навчальних кабінетах облаштовано куточки з техніки безпеки, які систематично  оновлюються.

          Для школярів було проведено інструктажі з протипожежної безпеки, правил користування електричними приладами. 

        З метою формування в учнів уявлення про ризики в Інтернеті в 9 класі було проведено виховну годину «Інтимні селфі в Інтернеті: жарт чи ризик?» (Гах Д.С.)

          До школи із цікавою бесідою був запрошений лікар-нарколог Пронін Д.М . Класні керівники провели інформаційні хвилини до Міжнародного дня боротьби з курінням.

         Згідно плану роботи школи пройшов показовий День цивільного захисту за темою «Відпрацювання практичних дій постійного складу та  учнів  школи під час виникнення пожежі».

           Протягом року учні, учителі  та батьки беруть активну участь у різноманітних спортивних змаганнях «Спортивний Ніжин – здорова нація», «Здорова родина – міцна Україна». У  рамках відзначення Олімпійського тижня та тижня фізичної культури та спорту було проведено  Олімпійський урок (Сурмачевська Н.В.).  У ході проведення Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»  розпочато впровадження проекту «Fair Play – Чесна Гра», метою якого є розвиток життєвих компетенцій молоді та запобігання поширенню ВІЛ/СНІДу за допомогою рухливих ігор з елементами футболу (Сілівоненко К.О., Сурмачевська Н.В.).

           Гідне місце у виховній системі школи займає робота за напрямом формування ціннісного ставлення до праці. 

         Трудове виховання учнів організовувалось під час озеленення та прибирання класів, а у найменших школярів – через розвиток навичок самообслуговування. Особлива увага зверталась на збереження шкільного майна.

           До Місячника благоустрою й озеленення, що проходив в  місті, долучилася і  наша шкільна родина. Спільними зусиллями учні, працівники  та батьківська громадськість  прибрали територію навчального закладу, обкопали дерева, впорядковували клумби, провели санітарну обрізку кущів та дерев, висадили  квіти.

          У ході профорієнтаційної роботи, для цьогорічних випускників організовано зустрічі із викладачами Куликівського професійного аграрного ліцею, Ніжинського коледжу культури і мистецтв імені Марії Заньковецької та інших навчальних закладів.             

       З метою формування ціннісного ставлення до природи з учнями школи проводилися екскурсії, на яких діти мали змогу спостерігати за сезонними  змінами у природі, тематичні бесіди. Узимку діти дбали про птахів, які залишились  зимувати. Учні долучилися до акції «Нагодуй пташку», «Шпаківня» разом із батьками виготовили та розвісили  на подвір’ї школи  годівнички та шпаківні. Долучились і до екологічного флеш-мобу, прибравши територію біля річки Остер.

           Учні разом із класними керівниками Сурмачевською Н.В. та Сілівоненко К.О. відвідали навчально-дослідну агробіостанція НДУ  та Національний науково-природничий музей НАН України в Києві. Молодші школярі під час екскурсій до природничого відділу Ніжинського краєзнавчого музею та салону природи отримали цікаву та корисну інформацію.

           Ціннісне ставлення до мистецтва формується у школі на уроках музики, образотворчого мистецтва, мистецтва,  занять у хореографічному та вокальному гуртках та у процесі естетичного виховання, через проведення загальношкільних та  міських заходів. Учні школи разом із педагогами  брали участь  у щорічному фестивалі  «Його величність Огірок», День учителя. Під час Покровського ярмарку на «Співочому полі біля Копиці» наш заклад гідно представила Сілівоненко К., отримавши особливу нагороду від організаторів .  

«Дитина - в центрі Всесвіту» під таким гаслом пройшов Всесвітній день дитини.

У рамках проведення тижня писемності пройшов виховний захід «Бринить, співає наша мова, Чарує, тішить і п’янить…». Молодші школярі підготували та провели Свято Осені «Осіння феєрія».

      Як завжди, напередодні новорічних свят  пройшов День відкритих дверей для майбутніх першокласників.

      Порадували гостей  учні 6 класу, відтворивши справжні українські традиції  свята Святого Миколая ( Сілівоненко К.О.). Напередодні Нового року учні поринули в атмосферу «Казкового новорічного лісу» із вигаданими казковими персонажами.

       День святого Валентина запам’ятався веселою конкурсно-розважальною програмою  «Пан та Пані».

       Традиційною стала  участь у Фестивалі патріотичної пісні «У піснях мого народу доля України». Наш заклад представляли Сілівоненко К. та Золотарьова А. (Штолін М.В.)

             Відбулася зустріч із випускниками «Зустріч поколінь», де були присутні випускники, теперішні та колишні працівники, батьки та учні.

     У рамках святкування Шевченківських днів було проведено виховний захід «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття» (Марусечко І.П.). Учні школи взяли участь у міському літературно-мистецькому марафоні читання поезій Т.Г.Шевченка.

У  ході фестивалю те-Арт-соціо гурт «Релакс» (керівники Сілівоненко К.О. та Сурмачевська Н.В.) у власній інтерпретації представили  оповідання Р.Бредбері «Усе літо в один день».

               Більшість учнів школи є активними учасниками  загальношкільних виховних заходів, проявляючи свої неабиякі акторські здібності та таланти.

Учениця 5 класу Сілівоненко К. взяла участь у конкурсі «Талант року», заснованого благодійним фондом «Копиця» у номінації «Творчість» .

Завершився навчальний рік церемонією «Обдарованість року», у ході якої було відзначено кращих  учнів, вчителів та батьків.

          Ціннісне ставлення до людей виявляється у моральній активності особистості, прояві чесності, чуйності, толерантності, доброти, відповідальності, ввічливості, готовності до співпраці, протистояння проявам несправедливості і жорстокості. Виховними досягненнями  напрямку «Ціннісне ставлення до людей, сім’ї, родини» є знання та  розуміння особистісних, родинних, національних та загальнолюдських цінностей, уміння співпрацювати з іншими, працювати в групі та колективі. Для реалізації поставленої мети педагогами школи використовувалися найефективніші виховні технології.

          У  рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»  соціальним педагогом Сілівоненко К.О. та класними керівниками було оформлено інформаційний куточок з питань попередження насильства в сім’ї та дитячому середовищі, презентовано пам’ятки для батьків  та учнів з даної теми, проведено тренінгові заняття. Працівниками  центру соціальних служб для сімей, дітей та молоді  було проведено анкетування та бесіду про запобігання насильства.

           З нагоди Дня сім’ї  нашу шкільну родину об’єднало  родинно-спортивне  свято «Здорова родина – міцна Україна».

           Одним із важливих  напрямків виховної роботи є превентивне виховання, проведення роботи щодо попередження скоєння правопорушень неповнолітніми.

  Педагогічний колектив проводить певну роботу по попередженню правопорушень та злочинів. Головними напрямками є індивідуальна робота з дітьми схильними до пропусків занять, правопорушень, до девіантної поведінки. Розроблений план заходів з профілактики підліткової злочинності, проводяться профілактичні консультації та корекційні  заняття.

           На початку року було створено банк даних дітей, які потребують соціального захисту,  складено соціальні паспорти класів, школи, вивчено стан охоплення учнів у гуртках, секціях у позаурочний час, проведено роботу по залученню учнів до них. Протягом семестру була  проведена значна  робота з учнями, які мають девіантну поведінку (Холод Д., Дорошенко Є., Сомсіков Н.).  З ними велась психолого-педагогічна корекційна робота.

У школі  систематично працює Рада профілактики правопорушень, до складу якої входять вчителі, учні, адміністрація школи, представники батьківської громадськості. У ІІ семестрі на облік було поставлено учня 5 класу Холода Д., який систематично порушує дисципліну та не реагує на зауваження.

Протягом року  відбулося  6   засідань, на які були запрошені  учні та їхні батьки. Розроблено та реалізовується план превентивної роботи з дітьми «групи ризику». Заступником директора з виховної роботи, класними керівниками постійно проводиться вивчення соціального стану учнів, особлива увага приділяється роботі з сім’ями, що опинилися в складних  життєвих умовах, соціально незахищеним категоріям учнів, учнями  схильним до правопорушень. Із ними систематично проводиться  індивідуальна робота з метою надання необхідної допомоги. Тісно співпрацює школа з працівниками служби у справах дітей, центром соціальних служб дітей, сім’ї та молоді, правоохоронними органами.

Правове виховання учнів реалізовувалося через проведення тижня  правової освіти, який пройшов у грудні згідно плану роботи школи. У ході якого розглядалися найважливіші питання правового виховання, було проведено круглий стіл «Превентивне та правове виховання», тренінги та бесіди.

        Класні керівники здійснюють постійний контроль за відвідуванням занять учнів, за успішністю, проводять необхідні педагогічні консультації з батьками, вивчають характер та  прояви особистості учнів, здійснюють  виховну роботу з дітьми «групи ризику», зустрічаються з учнями та їх батьками за місцем проживання, проводять роботу по залученню  в гуртки та секції за інтересами, залучають до роботи у класі та в школі.

         З метою підвищення професійної компетентності сучасного класного керівника, надання методичної допомоги в організації виховного процесу у школі  організовано роботу шкільного методичного об’єднання класних керівників.

        Враховуючи методичну та виховну теми, кожен класний керівник впроваджував різні традиційні та нетрадиційні форми роботи з класними колективами і вдосконалював свою майстерність. Питання виховної роботи розглядалися на нарадах при директорові, педрадах, шкільному методичному об’єднанні  класних керівників, засіданнях ради школи, батьківських зборах, проводились оперативні наради класних керівників.

        Співпраця з батьками – головне завдання школи. Педколектив постійно надає допомогу батькам  у сімейному вихованні через педагогічний всеобуч, індивідуальну роботу, пропаганду досвіду сімейного виховання, залучення батьків до організації   виховної роботи.  Успіх спільної діяльності педагогів і батьків великою мірою залежить від глибокого знання вчителем учнів, їхніх родин. Згідно річного плану школи відбулися загальношкільні батьківські збори, на яких розглядалися найважливіші питання життєдіяльності навчального закладу,  в класах пройшли тематичні класні батьківські збори. Співпраця з батьками дозволяє підвищити ефективність освітнього та виховного процесу.

       Адміністрація школи приділяє постійну увагу питанням грамотного планування виховної роботи класних керівників та контролю за якістю проведених виховних заходів.

      З метою організації цікавого та змістовного дозвілля для учнів школи організовано роботу гуртків за різними напрямками: патріотичного  спрямування  «Джура» та  «Влучний стрілок» (Білан М.В.) та естетичного спрямування «До-Мі-Соль-ка» та «Веселий каблучок» (Штолін М.В.),  учасники яких беруть активну участь у шкільних концертах. Учні відвідують різноманітні гуртки та секції поза межами школи.

      Про результативність даного напрямку говорять досягнення учнів у шкільних та загальноміських заходах.

   Особливу увагу слід звернути на роботу практичного психолога та соціального педагога Сілівоненко К.О., завдяки її наполегливій праці щоденно здійснюється соціальний захист учнів, надається психологічна допомога, ведеться постійна діагностична робота, корекційно-розвивальні заняття, індивідуальні та групові консультації для учнів і батьків, профілактично-просвітницькі заходи.

               Систематично проводяться  профілактичні заходи, спрямовані на попередження алкоголізму, наркоманії серед неповнолітніх.

Збереження та зміцнення  здоров'я дітей є однією з основних проблем, над якою наполегливо працює педагогічний колектив школи. Важливою ланкою цієї роботи є створення належних санітарно-гігієнічних, технічних, організаційних умов для навчання учнів у школі.

Протягом року із учасниками навчально-виховного процесу проводився цільовий інструктаж,  який фіксувався в журналах реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності в кожному кабінеті, майстерні, спортзалі. Класними керівниками проводились тематичні уроки з безпеки життєдіяльності, профілактичні бесіди щодо запобігання дитячого травматизму. Кожним вчителем  проводились інструктажі перед виконанням завдання лабораторної або практичної роботи, згідно видів діяльності на уроках трудового навчання, фізкультури, про що робилися відповідні записи в класних  журналах.

     Питання щодо запобігання дитячого травматизму розглядалися на педраді,  нарадах при директорові, нарадах класних керівників, батьківських зборах.

     З метою запобігання травматизму та підтримання порядку на перервах  організовано чергування по школі учнів  та вчителів. Але цей напрямок роботи ще потребує корекції і сумісних зусиль щодо покращення.

У  школі у І семестрі було організовано безкоштовне харчування для учнів 1-3 класів, дітей  під опікою, з малозабезпечених сімей та дітей учасників АТО. Але з ІІ семестру, згідно пропозицій батьків, було запроваджено батьківську доплату за сніданки учнів 1-3 класів у розмірі 30% від повної вартості. Кількість дітей, охоплених гарячим харчуванням становить 81%.

З метою забезпечення повноцінного відпочинку та оздоровлення дітей влітку 2019 року було організовано відпочинок  учнів нашої школи на пришкільному майданчику при ЗОШ І – ІІІ ст..№15, де мають змогу оздоровитися та відпочити 12 учнів нашої школи.

    На підставі вищезазначеного можна вважати, що, в цілому, педколектив приділяв велику увагу питанням виховання підростаючого покоління. Усі заплановані у 2018-2019 н.р. заходи відповідали віковим і психологічним особливостям дітей, були спрямовані на реалізацію поставлених завдань, і мали місце у виховній системі школи.

        Стан виховної роботи у  2018-2019 н.р. можна вважати на достатньому рівні. Але  є ще певні недоліки: потребує подальшого розвитку робота  шкільного самоврядування; педагогам необхідно проявляти більше ініціативи, творчості та креативу, щоб  робота певних класних керівників не носила формальний характер, слід більше  уваги приділяти  вихованню естетичних смаків учнів, їх зовнішнього вигляду, формуванню культури поведінки. Потребує покращення робота класних керівників щодо відвідування учнями уроків та роз’яснення батькам  про  недопущення їхніх дітей до навчання без надання медичних довідок у разі відсутності дитини у школі.

               Під час перевірки стану ведення шкільної документації ( класних журналів) адміністрацією школи виявлено, що класні керівники  намагаються дотримуватися єдиного режиму оформлення журналів.

    Для покращення стану виховної роботи в школі необхідно продовжувати роботу по забезпеченню системного підходу до реалізації виховного процесу, його постійного оновлення і модернізації, неухильно дотримуватися принципів зв’язку з реальним життям, послідовності і єдності виховних впливів.